LOVEMILLA-SPECIAL – Näin tehtiin Lovemilla-elokuvan erikoisrekvisiitta.

Lovemilla on suomalainen komediascifielokuva, joka sai ensi-iltansa 6. helmikuuta 2015. Elokuva perustuu Yle TV2 -kanavalla esitettyyn #lovemilla-televisiosarjaan.

 

Keväällä 2014 Sankariliigan uunituoreissa tiloissa kannettiin laatikkokaupalla rautaromua ovista sisään. Kyseessä oli Sankariliigan siihenastisesti suurin rupeama tehdä Art department –kollektiivina erikoisrekvisiittaa- ja pukuja kesällä kuvattavaan Lovemilla-elokuvaan.

Kari Kankaanpään ensimmäinen luonnos päähenkilö Aimon exoskeletonista.
Kari Kankaanpään ensimmäinen luonnos päähenkilö Aimon exoskeletonista.

Sankariliigan tiimi työsti budjettia, aikataulua, hankintoja ja materiaalikokeiluja samalla kun lavastaja Kari Kankaanpää viimeisteli Solar Films:n Kätilö-elokuvan kuvauksia Liettuassa. Tarkoituksena oli jakaa lavastajan työmäärää useammille osapuolille. Lavastaja sai keskittyä puhtaasti visuaaliseen suunnittelutyöhön. Kuinka ollakaan tuloksena oli riemukas work flow ja vapaasti luovuuttaan käyttävä suunnittelija. Käteväksi tuotannolle kävi myös elokuvan pukusuunnittelija Anna Vilppusen tuleminen vuokralle Sankariliigan pukutiloihin. Myös ohjaaja Teemu Nikki ja tuottaja Jani Pösö kuljailivat Sankariliigalla usein valmistumassa olevia robotti-, exoskeleton- ja animatroniikkaosia mittaillen. Yhteistyö Its Alive Films:n kanssa oli alusta asti avointa ja vuorovaikutteista.

 

Kari Kankaanpään visiot taistelupandoista, hydrauliikkajaloista, 1950-luvun scifialieneista ja roboteista alkoivat pikkuhiljaa saavuttaa konkreettisia olomuotoja. Työt jakautuivat sujuvasti liigalaisten osaamisen perusteella.

Petteri Mäkisen konseptikuvien, muottitekniikoiden ja materiaalitietouden kautta näyttelijät saivat sovitettavakseen viimeisteltyjä ja lähikuvan kestäviä pukuratkaisuja. Myös kierrätysmateriaaleille oli käyttöä päähenkilö Aimon exoskeletonin valmistuessa pukusuunnittelija, metalliseppä Roosa Marttiinin käsistä. Erikoispuku- ja karaktäärisuunnitelu vaatii heittäytymistä puvun haasteisiin, siksipä allekirjoittaneen valmistama pandapuku päätyi lopulta Sankariliigan Heikki Ulmasen niskaan. Kun VFX- ja konseptisuunnittelija hikoilee kuvauksissa animatoriikka-avusteisen pandan pään sisällä, voi sanoa, että jokainen päivä Sankariliigalla on erilainen.

Aimo
Aimo

 

Kaiken kaikkiaan erikoisrekvisiittaa oli toteuttamassa noin tusina lavastajia, pukusuunnittelijoita, apuvälineteknikkoja ja elektroniikkaosaajia. Rekvisiittapajan väsymättömissä tunnelmissa kevät muuttui kesäksi ja kuvauspakit täyttyivät toimivista robo-osista. Erikoisrekvisiitta vaatii oman huoltonsa, joten Sankariliigan tiimi vastasi rekvisiitan pukemisesta kuvausten loppuun saakka. Työryhmän ja -vaiheiden, sekä lopputuloksen puolesta Lovemilla oli käsittämättömän awesom tuotanto Sankariliigan taipaleella.

 

 

 

https://vimeo.com/110355868

http://www.lovemilla-elokuva.fi/#index

http://itsalive.fi/

 

 

Kuvagalleria